Google Search Console – Raport skuteczności

Google Search Console to podstawowe narzędzie w pracy SEO, ale to nie znaczy że jego przegląd nie przyda się każdemu właścicielowi strony. W ogromnym skrócie dzięki temu narzędziu jesteśmy w stanie określić jak wyświetla się nasza strona w Google, ile osób klika w wyniki, na jakie frazy się wyświetlamy oraz wiele więcej. 

Wykres skuteczności w GSC – Co możemy sprawdzić

Raport skuteczności w GSC to najważniejszy element który da Ci najwięcej wiedzy o tym jak Twoja strona sprawdza się w Google. 

Wykres skuteczności w Search Console

Na powyższym wykresie możemy zauważyć 4 podstawowe statystyki: 

  • Liczba kliknięć – Jak wskazuje nazwa pokazuje nam ile razy danego dnia na stronę trafiła osoba z organicznych wyników wyszukiwania. 
  • Liczba wyświetleń –  Ile razy nasz strona pokazała się użytkownikom w wyszukiwarce 
  • Średni CTR – CTR czyli Click Through Ratio ukazuje współczynnik kliknięć do wyświetleń, im wyższy tym lepiej, jest to częściowo powiązane z pozycjami na top10 bo jak wskazują statystyki wynik na pierwszym miejscu zgarnia ok 60% kliknięć. Można nad tym pracować pisząc zachęcające tytułu i meta opisy podstron
  • Średnia pozycja – Pokazuje na jakiej średniej pozycji znajdowały się wyświetlenia zebrane danego dnia. 

Powyższy wykres jest interaktywny i możemy włączać lub wyłączać interesujące nas statystyki.

Nad wykresem możemy zauważyć belkę dzięki której możemy jeszcze bardziej filtrować dane które GSC dla nas zebrało.

Filtry w GSC
  • Typ wyszukiwania – Pozwala nam wyfiltrować takie wyniki jak nas interesują, możemy wybrać “Sieć” czyli podstawowe wyniki z Google. “Grafika” czyli wyświetlenia naszych grafik z naszej strony w wyszukiwarce graficznej. “Wideo” podobnie jak poprzednio są to wyświetlenia naszych filmów w wyszukiwarce. “Wiadomości” to wyświetlenia naszych artykułów jako wiadomości w google.
  • Data – Możemy dzięki temu filtrować wyniki zgodnie z datą, jest kilka określonych przedziałów, ale nic nie stoi na przeszkodzie wpisania niestandardowego przedziału. Filtr ten pozwala również na wyświetlanie porównań, np ostatnie 3 msc w porównaniu z poprzednimi 3 msc itp.

Powyższe filtry są standardowe i zawsze aktywne, dodatkowo mamy możliwość dodanie kilku innych filtrów:

  • Zapytanie – Możemy skonfigurować wyniki tak aby pokazywały tylko konkretne zapytania, zapytania zawierające jakiś fragment itp. 
  • Strona – Możemy wyświetlić wyniki tylko dla danej podstrony naszego serwisu
  • Kraj – Filtrujemy wyniki tylko do danego kraju
  • Urządzenie – Pokazuje wyniki zależnie od urządzenia, mamy do wyboru 3: Urządzenia mobilne, komputery i tablety

Co znajdziemy w tabeli ze szczegółowymi danymi

Omówiliśmy wykres jak i filtry ale to nie wszystko co znajdziemy w raporcie dotyczącym skuteczności. Znajdziemy tutaj jeszcze tabelę z dokładnymi słowami kluczowymi oraz ich wynikami.

Szczegółowa tabela skuteczności w GSC

Dokładnie informacje na jakie frazy się wyświetlamy i informację o nich zależne od tego co wybraliśmy w statystykach na wykresie, jeśli dodamy CTR i pozycję to w tej tabeli również pokażą się te statystyki dla każdej z fraz. Zakładki tutaj pozwalają nam sprawdzić dokładne informacje o:

  • Zapytaniach – Tutaj mamy dokładne frazy na jakie wyświetliła się nasza strona oraz ich wyniki 
  • Strony – Takie same statystyki jak dla frazy tylko tym razem mamy podane je zbiorczo dla każdego adresu URL w naszej witrynie 
  • Kraje – Porównanie z jakich krajów mamy wyświetlenia i kliknięcia 
  • Urządzenia – Zbiorcze statystyki w których możemy zobaczyć na jakich urządzeniach najczęściej jesteśmy wyszukiwani
  • Daty – Opis wyników dzień po dniu

Każde wiersz znajdujący się w tej tabeli może być szybkim filtrem i pokazać nam więcej informacji. Przykładowo klikając na dane słowo kluczowe dodaje nam się filtr tego słowa dzięki czemu możemy na przykład zobaczyć jaką podstronę naszego serwisu wyświetla Google w odpowiedzi na dane zapytanie. Odwrotnie klikając na adres URL możemy sprawdzić wszystkie zapytania na jakie wyświetla się dana podstrona. 

Raport skuteczności więc pokazuje ogromne ilości informacji które możemy wykorzystać do analizy strony internetowej, przykładowo sprawdzić czy frazy sprzedażowe prowadzą do odpowiednich podstron, czy jakiś artykuł blogowy radzi sobie dobrze w wynikach itp. Ilość pytań na jakie GSC może udzielić nam odpowiedzi zależy tylko do naszego celu/problemu.